Wednesday, July 09, 2008

Dag 5 och 6 - Cape Cod och Boston

Vi får nog börja med slutet på dag 4 ty då åkte vi upp till en liten stad allra ytterst på udden Cape Cod, Provincetown. Det var där de första pilgrimerna landsteg för ett antal hundra år sedan. Idag är det en liten gullig fiskeby som har massor med gallerier, restauranger med mera. Vi åt på en bra restaurang som hette The Lobster Pot. Det speciella med Provincetown är dock att staden bebos och besöks av enorma mängder av homosexuella (och transsexuella för den delen). Martins ögon var förstås enormt stora vid åsynen av två vuxna män som går och håller varandra i handen, två killar, endast iklädda Speedos som sprang omkring och delade ut fribiljetter till något (vi nappade inte på erbjudandet)! Det var många frågor, alla inte helt lätta att besvara, som han ställde till oss under kvällen!

Dag 5 började vi dagen med ännu en timme tennis följt av bad i utepoolen. Underbart! Efter några timmar checkade vi ut och åkte Route 6 mot Boston. Vi tog dock en sen lunch på vägen i Hyannis med en vidunderlig utsikt över hamnen och utloppet mot Nantucket.

Sen eftermiddag igår (tisdag) anlände vi i alla fall till Red Sox land dvs Boston. Det är en ganska liten stad, c.a 600.000 invånare och hade en mycket stor del i den amerikanska revolutionen då det var här upproret mot engelsmännen började (tänk Boston Tea Party). Staden ligger vid vattnet och påminner inte så lite om Stockholm; gammalt blandas med nytt, mycket historiska byggnader, många broar, båtar och vatten, städerna är ganska lika i storlek. Dessutom anses Boston vara den mest europeiska staden i USA (tillsammans med S.F skulle jag nog säga). Bostonborna är också väldigt stolta över sina lag; Red Sox i baseball som sagt men även New England Patriots (amerikansk fotboll), Boston Bruins (hockey) och Celtics (basket) som vann NBA ligan i år. Det är ungefär som Stockholmarna är stolta över sitt stora lag, Djurgården...

Igår direkt efter incheckning hade vi en liten överraskning till Martin. Vi hade bestämt att vi skulle ta honom på den nya Pixarfilmen Wall-E. Den hade premiär här för några veckor sedan och har fått enorma recensioner samtidigt som den har toppat publiklistorna från premiären. Han blev jätteglad (förstås) och filmen var verkligen helt otrolig! Fantastisk story och helt enkelt mycket, mycket bra! Den har premiär i Sverige 5 september. Här är hemsidan.

Efter en god natts sömn åt vi frukost och gav oss ut på stan. Nu skulle vi vara turister! Vi boardade en s.k Old Trolley bus som åker runt i hela Boston och stannar på ett antal ställen där man kan kliva på och av om man vill. Busschaufförerna är också guider och berättar spännande och intressanta saker medan man åker genom stan. Väldigt lyckat! Vi hoppade av nere i hamnen och gick på Boston Aquarium som var mycket bra upplagt med olika fiskesorter och bl.a hajar, vattensköldpaddor och rockor! Temperaturen höll dryga 30 grader och det var fuktigt så det blev ett antal stopp för att svalka sig i A/C. Lunchen intogs på restaurang Wagamama (som vi har varit på tidigare i London) och nu har vi kommit tillbaka på hotellet för lite vila innan vi ska inta en god middag på Capital Grille (se länk här)!

I morgon blir det valtur!