Tuesday, July 29, 2008

Dag 24 och 25 - Disneyland och Jordbävning...

Den första dagen på Disney (efter uppvärmningen dagen innan) var intensiv! Vi började med Space Mountain som är väldigt välkänd. De har ett slags "fastpass" system här som innebär att man går till den "ride" man vill göra, stoppar in sin inträdesbiljett och får en tid då man kan komma tillbaka för att slippa kö. Smart och ganska effektivt! Vi kunde därmed gå in direkt utan att stå i kön. Väl framme backade M ut och jag (J) fick åka själv. Berg-och-dalbanan var ganska häftig (i mörker, mycket ljuseffekter för att simulera att man åker i rymden) och väldigt snabb! Dock var den inte så bra som jag hade hoppats på. Efter det begav vi oss mot en annan del av parken där vi kunde åka "Pirates of the Carribean", en "attraction" som fanns långt innan filmen och som stod förlaga för filmerna när de skulle göras. Den tyckte M var kul! Han uppskattade också "The Haunted House" som vi gjorde direkt innan lunch på "The Blue Bayou" som var New Orleans inspirerad.

Mitt emot själva Disneyland ligger Disney California Adventure som man kan gå in på med samma biljett. Där är det mera "rides" och inte lika mycket Disneyfigurer (och färre människor). Där spenderade vi eftermiddagen med Grizzly (en splashride som M älskade och åkte totalt 4 gånger) och jag fick dessutom pröva California Screamin'. Den absolut bästa rollercoaster jag åkt! Man sköts iväg i nästan 100 km i timmen rakt upp och sedan fortsatte det i samma stil med en loop m.m. Underbar! Efter att ha gått omkring ett tag till gick vi tillbaka till hotellet några timmar och låg vid poolen och vilade upp oss inför kvällen.

Kvällen spenderade vi i "Downtown Disney" som är ett område precis utanför parken med affärer och restauranger. Lite hysteriskt men helt OK. C hittade en trevlig restaurang där vi fick bord på balkongen och kunde kolla fyrverkerierna som de smäller av 21.30 varje kväll under högsäsong. Det är inget litet fyrverkeri utan håller på c.a 15 minuter...Därefter somnade vi gott alla tre.

Även om Disney är kul kände vi att det nog fick räcka med två nätter istället för tre på hotellet vi hade bokat. Därför bokade vi om oss till två nätter på Marriott vid flygplatsen (länk här) istället och på tisdag morgon checkade vi ut från Fairfield och packade bilen. Vi ville ju dock vara i parken även under tisdagen så vi gick in och åt frukost där innan vi började med dagens "rides". Vi åkte alla tre i Thundermountain, en liten berg-och-dalbana som var kul. Därefter åkte M och jag Grizzly tillsammans och blev ganska blöta! Jag var väldigt sugen på att ta en tur till i California Screamin' och medan M och C satt på en bänk utanför. Efter lite väntan i kö fick jag så sätta mig tillrätta för min andra tur! Allting gick bra genom första och andra backen. I loopen kände jag hur det skakade till lite och strax efter det stannade vi helt. Jag vände mig till min sätesgranne som inte hade åkte den tidigare och sa att "det här hände inte förra gången". Vi fick meddelande om att sitta kvar och vänta på assistans. Efter ungefär 15 minuter kom tre stadiga karlar upp och förklarade att det hade varit ett jordskalv och att vi var tvungna att gå ner! Det var trappor men ganska högt upp så det tog ett tag att komma ner på fast mark igen. Väl nere mötte C och M som hade känt skakningarna av skalvet ordentligt i 10-15 sekunder. M var lite skärrad men framför allt undrade han hur jag mådde eftersom jag hade varit uppe i berg-och-dalbanan och hade behövt klättra ner.

Parken var vi det här laget ganska förvirrad. Allt stod stilla och folk visste inte riktigt vad de skulle göra nu när alla attraktioner var stängda. Några barn grät men annars var folk mestadels lugna. Vi var väldigt glada över ombokningen vi hade gjort till ett annat hotell då det inte fanns mycket kvar för oss att göra i Anaheim. Vi tog vår korta promenad tillbaka till hotellet för att hämta bilen och bestämde oss för att åka till en "mall" i närheten nu när vi hade lite extra tid. Även där märkte man lite av vad som hade hänt. Hissar och rulltrappor var avstängda men den här "mallen" var i alla fall öppen, till skillnad mot en hel del andra (fick vi höra senare). När vi hade avklarat lunch och shopping tog vi bilen genom L.A och for till hotellet som alltså ligger vid flygplatsen (LAX). Det är ett Marriott och mycket finare och trevligare än det vi bodde på vid Disney i Anaheim. Solen sken, det var ungefär 28 grader och vi la oss direkt vid poolen och njöt av vädret. Vi hade bokat bord för middag på en cool restaurang, The Shore, i Hermosa Beach, ungefär 15 minuter från hotellet. Det var mycket trevligt och hade väldigt bra mat. Dessutom hade de halva priset på alla viner på tisdagkvällar så vi slog på stort och drack en väldigt fin Cabernet Sauvignon från Napa, Atlas Pier, som istället för 70 dollar kostade 35!

Nu är vi tillbaka på hotellet och ska sova efter en, minst sagt, händelserik dag! I morgon ska vi åka till stranden och bada i Stilla Havet innan det är dags att packa för hemresan som börjar tidigt, tidigt på torsdag morgon.
/J, C och M

0 Comments:

Post a Comment

<< Home