Wednesday, July 23, 2008

Dag 16, 17 och 18 - Desert Springs och San Diego

Dagarna rullade på i lättjans tecken i ökenvärmen i Desert Springs. Vi sprang och/eller spelade tennis tidigt på morgnarna (innan det blev för hett) och låg och läste böcker vid poolside efter det, medan Martin badade konstant! Vi fick tvinga honom till 5-minuters break då och då för att få honom att vila i skuggan lite. Temperaturen mitt på dagen var runt 40 grader så det var viktigt att dricka mycket (vatten...)! Hotellet var helt fantastiskt och väldigt lyxigt (men ungefär till priset av ett Scandic hotell i Nyköping pga att det var "off-season")! Vi har bott mycket på Marriott och gillar verkligen kvaliteten och servicen. Eftersom jag bor mycket hos dem med jobbet har jag uppnått en bra nivå i deras lojalitetsprogram vilket medför ett antal förmåner som vi utnyttjade till max nu! Något som detta hotell hade, som inte alltid är så vanligt, var väldigt bra restauranger. Den japanska skrev vi om tidigare och dagen efter var vi på den italienska, Tuscany, som var enormt bra; härlig mat och goda viner. M har en ny favoritefterrätt som han vill ha varje dag; chocolate vulcano....Det är en chokladkaka med lös, nästan inte färdig, choklad i mitten. På Tuscany fick han den bästa hittills på resan meddelade han!

På måndagmorgonen checkade vi ut från JW Marriott och körde vidare västerut över Santa Rosa Mountains (vindlande vägar) mot San Diego. Vägen tog oss genom bergspass, ökenlandskap och ett antal indian-reservat. Vi stannade och åt lunch på ett osannolikt hak längs vägen, Stagecoach Inn. Där, mitt i ödemarken, hade tiden stått still sedan 1960. Det hängde lite skumma figurer i baren (bl.a ett antal indianer något som gjorde Martin mycket fascinerad), det fanns en jukebox som bara spelade countrymusik och servitriserna kallade alla gäster för "honey". Vi beställde in chiliburgers som var underbart goda! Jag tog in en Coors light för att inte känna mig alltför udda och vi konstaterade snabbt att det nog inte var ett sådant ställe man kunde få en espresso på så vi åkte vidare!

San Diego har lockat oss länge och nu fick vi äntligen komma hit! Staden, som var den första på västkusten som bosattes av europeer (spanjorer), ligger väldigt vackert vid Stilla Havet, ungefär 30 minuter från mexikanska gränsen. Klimatet är i princip detsamma året om; 16-18 grader på nätterna och mellan 20 och 27 grader på dagarna. San Diego har ungefär 3 miljoner invånare, är USAs åttonde största stad och är mycket inspirerad av sitt spanska arv och sin närhet till Mexico, både inom restaurangnäringen och arkitekturen. Vi bor på ett mycket trevligt hotell i bukten med utsikt över en stor marina (Sheraton San Diego Marina, kan googlas). Efter incheckning började vi med att kolla in poolen och badade lite innan middagen som vi intog på hotellet. Vår kypare, Julio, blev glad över att få servera några från Europa och när C pratade spanska med honom blev han alldeles till sig! Han gav oss bra tips på restauranger och skrev en rekommendations lapp till en restaurang, The Prado, där han jobbat tidigare (vi skall gå dit i morgon)!

Idag har vi tagit en sightseeing tur för att få en bra bild av staden och åt en mexikansk lunch i "the Old Town" där mycket av stadens historia finns. Vi kom tillbaka till hotellet på eftermiddagen och var vid poolen en stund innan vi åkte till en av de rekommenderade restaurangerna, The Bluepoint (namnet på en av ostronsorterna från västkusten). Det var härligt att få äta lite seafood igen (bland annat ostron så klart!), det har varit lite snålt med det under den senaste veckan i inlandet!

Vi ska vara här totalt 6 nätter och det är nog tur det för det finns inte brist på saker att göra!