Tuesday, June 10, 2008

Slutrapport i svenska skolan

Nu är det nedräkning och sammanfattning av de flesta av våra aktiviteter här.

Förra veckan skickade vi in vår slutrapport för skolåret 2007-08 i svenska skolan och den såg ut så här.

Kram/Charlotte





Slutrapport från
Svenska skolan i Basking Ridge NJ


Läsåret 2007-2008



Lokal:
Vi har som vanligt bedrivit undervisningen i Saint Mark´s Church i Basking Ridge. Vi har disponerat två rum, ett rum för de mindre barnen i förskolan och ett större rum för de äldre barnen (7-12 år).
Lokalen har i det stora hela fungerat bra, även om det har varit lite besvärligt med svarta tavlan som sällan varit rengjord.

Skåpet som vi har är en stor tillgång även om låset är trasigt. Det verkar dock som att ingen har märkt det och vi har fått ha våra saker ifred.

Lektioner:
Vi har följt läsårsplaneringen och fullföljt alla lektionstillfällen. De gånger vi lärare har varit borta har vi täckt upp för varandra och så har Anki Singer vikarierat under läsåret vilket har varit en stor tillgång.


Elever:
Under hösten hade vi sexton barn. Vi delade oftast upp oss i två grupper, de yngre med något lägre nivå på svenskan och de äldre med något högre nivå.

Under vårterminen förlorade vi fem barn av olika anledningar. Dels var det pga tidsbrist och dels på grund av flytt tillbaka till Sverige.

Barnen har varit flitiga och arbetat bra. Gruppsammanhållningen är god och de har roligt tillsammans. Det märks att de känner varandra väl och de verkar trygga med varandra, oss lärare och klasskompisarna.
De äldre barnen hjälper de yngre och alla stöttar varandra även om de har lite svårt att hålla sig till det svenska språket emellanåt. De halkar fort in på engelskan och vi får påminna dem om att i svenska skolan är det svenska som gäller!

Närvaron har generellt varit god under läsåret. Några elever har varit borta fem till sex gånger totalt undet året.
Barnen har i de flesta fall haft med sig sitt material och skolväskan, även om det slarvades något på slutet.
I princip har eleverna kommit i tid till lektionerna, speciellt under vårterminen.


Årets tema: ”Ord-kul”
Vi har under året arbetat på olika sätt med vår mycket populära tema: ”Ord-kul”.

Under höstterminen arbetade vi bla med: en liten uppsats om sommarlovet, motsatsord, Gubben Höst-sången och därtill hörande metaforer. Vi ritade bilder och skrev dikter med utgångspungkt från sången.

Under hela läsåret har vi läst högt ur Lasse Majas Detektivbyrå-böckerna medan barnen har ätit sitt mellanmål.
Vi har läst 3 böcker ur serien: Tidningsmysteriet, Zoomysteriet och Guldmysteriet.
Med utgångspunkt från boken Tidningsmysteriet ritade och skrev vi egna löpsedlar.
Barnen fick arbeta i grupp och presentera sitt resultat inför klassen.

Vi skrev vykort hem till Sverige och barnen fick lära sig hälsnings- och avslutningsfraser. Det var ett mycket uppskattat arbetsmoment.

Vidare arbetade vi med adjektiv där vi fick beskriva oss själva, våra rum och varandra.

Under sista lektionstillfället före jullovet fick gruppen arbeta med ett sammanfattningsblad som täckte höstens arbetsmoment.
Julpysseltillfället blev tyvärr inställt på grund av snöoväder.

Under våren fortsatte vi bland annat med alfabetet. Vi fokuserade på att lära oss vokalerna (korta och långa) och framförallt tränade vi på å, ä och ö. Vi tränade även på i, u och y vilket har visat sig vara svåra för vissa av barnen att lära sig uttala och höra skillnad på när de läser.

Vi arbetade också med singular och plural.

I samband med Alla hjärtans Dag läste vi kärleksdikter och skrev kort till föräldrarna.

När det blev Påsk pratade vi om högtiden och barnen fick skriva ett påskkort till någon anhörig i Sverige.

Syftet med kortskrivandet har varit att ge barnen självförtroende att kunna skriva enkla meningar och meddela sig på svenska. Allt för att Svenska skolan och svenska språket ska ge positiv respons och kännas som något roligt, spännande och som en unik och speciell kunskap för varje elev, oavsett nivå och bakgrund.

Vi har även arbetat med synonymer, rimord, sammansatta ord samt dåtid och nutid.

Med hjälp av CD sagor ur Ulf Starks bok: ”Liten och stark” har vi tränat bla läsförståelse. De har fått lyssna på en saga och sedan svara på frågor om vad de har hört. På det sättet har vi faktiskt kunnat kombinera läsförståelse, hörförståelse och skrivning samtidigt som det har varit roligt och spännande.

Varje vecka har eleverna fått sex stycken ord i läxa. Dessa ord har vi förhört både med diktamen och med någon glosövning i syfte att träna orden i sammanhang. Vi har även gått igenom dagens datum och namnsdag.

Vi har regelbundet lekt lekar, sjungit, samtalat i grupp, gjort redovisningar och arbetat med våra arbetsböcker.
Under året har vi också pratat om våra svenska högtider och anknutit till dem i undervisningen i form av övningar, glosor, sånger mm.

Hösten bjöd på en studiedag med tipspromenad och picknick som var mycket uppskattat av både barn och föräldrar. Vårterminen avslutades med årets höjdpunkt, brännboll i Harry Dunham park!

Som extra läsövning har barnen fått ta med sig kapitelböcker hem under sommarlovet.

Sammanfattning:
Det har varit ett roligt läsår med ett mycket bra och lärorikt tema. Vi upplever att arbetet har fungerat väldigt bra och smidigt oss emellan. Vårt goda samarbete har resulterat i positiv och trevlig ”feed-back” från både barn och föräldrar. Alla har tyckt att det har varit roligt att komma till svenska skolan och det känns väldigt stimulerande för oss.

Införandet av kvartssamtal upplever vi som positivt. De har givit ökad ”status” till skolarbetet och blir ytterligare att forum för att kunna ge och ta emot feed-back emellan lärare och föräldrar.

Det känns som att barnen verkligen har lärt sig mycket det har läsåret och att de känner sig säkrare på att prata, skriva och läsa på svenska. Vi upplever att de nu har en bra basnivå att utgå från.

I det stora hela har vi hunnit med det som vi planerade i början av året plus lite till.

Vi har uppskattat lärarträffarna lokalt samt den regionala konferensen i NY under våren. Vi upplever det som både positivt och stimulerande att träffas och utbyta erfarenheter.

Vi tackar för ett gott samarbete med övriga kollegor och med vår alltid så positiva rektor!


New Jersey 22 maj 2007

Birgitta Breen Charlotte Bellander

0 Comments:

Post a Comment

<< Home