Ny Moss kollektion på TopShop den 10 maj i Stockholm
Moss är boss
Kate Moss är, förutom en av världens mest kända och högst betalda modeller, en av vår tids största stilikoner. Nu är hon mer aktuell än någonsin, dels genom tidiga modebilder av henne i utställningen Face of Fashion, men framförallt som gästdesigner för klädkedjan Top Shop.
KollektionenKate Moss Topshop lanseras på
www.topshop.com
och i London-butiken den 1 maj, i Stockholm den 10 maj.
En gång, för länge, länge sedan i början av 1990-talet, publicerade det brittiska stilmagasinet The Face modereportaget The Third Summer of Love av den då oetablerade fotografen Corinne Day.
Bilderna av en tanig och osminkad Kate Moss med flätor och indianfjädrar i håret slog an en ny ton i modet. En realistisk antites till 80-talets glamour med välsvarvade supermodelldivor som Naomi Campbell, Linda Evangelista och Cindy Crawford.
– Mossbilderna blev symbolen för ett nytt, naturligare och vardagligare skönhetsideal, och Days befriande bilder påverkade hela branschen, säger stylisten Pirjo Niemela som gjorde sina första modeplåtningar i början av 90-talet.
Ett par år senare slog 18-åriga Moss igenom internationellt i Calvin Kleins erotiska kampanj för parfymen Obsession, plåtad av dåvarande pojkvännen Mario Sorrenti. Och 1993 publicerade brittiska Vogue ännu ett omvälvande reportage av Corinne Day med intima bilder av Kate Moss i en kal och ruffig lägenhet, som var hennes egen. Kontrasten mellan Days reportagelika realism och lyxtonen i resten av tidningen var påfallande.
Flera av de banbrytande Kate Moss-bilderna från 1990-talets början visas just nu i utställningen Face of Fashion på National Portrait Gallery i London.
Det har hänt en del i modet sedan dess. Modeller, trender och skönhetsideal har kommit och gått. Men Kate Moss består.
Nästan 20 år efter genombrottet i The Face är hon en av världens mest kända modeller. Och dessutom en av vår tids mesta stilikoner.
Det har spekulerats länge om hur och när Moss skulle kapitalisera på statusen som internationell stilikon. Nu är det dags. Hon har valt att lansera en kollektion tillsammans med brittiska modekedjan Topshop.
Ett smart drag. För trots att Moss är en av världens högst betalda modeller, trots att hon lever ett intensivt jetsetliv kantat av anorexiakontroverser, vilda partyn och drogskandaler och trots att hon avverkat en lång rad kända pojkvänner, från fotografen Mario Sorrenti, Johnny Depp och tidningen Dazed & Confuseds chefredaktör Jefferson Hack, pappa till 4-åriga dottern Lila Grace, till nuvarande pojkvännen Pete Doherty, ökänd frontman i indiebandet Babyshambles, har hon förbluffande nog genom åren lyckats behålla en air av den vardagliga, streetiga tjej som slog igenom i The Face. En tjej som passar i Topshopkläder.
Modebranschen älskar henne, hon hyllas inte bara av fotografer och stylister utan också av designer, konstnärer och tidningsmakare. Alexander McQueen projicerade nyligen en hologramversion av Moss på catwalken. Hon har varit gästredaktör för franska Vogue och inspirerat konstnärer som Lucian Freud, Gary Hume, Tracy Emin, Banksy och Marc Quinn.
– Hon har personlighet, är proffsig att jobba med och hon säljer, så enkelt är det. Annars skulle hon inte återkomma i reklamkampanjer år efter år, säger Pirjo Niemela.
Burberry, Agent Provocateur, Louis Vuitton, Versace, Rimmel och Longchamp är några av de senaste.
Dessutom har hon en unik känsla för stil.
– Hon har den där speciella utstrålningen, hon är snygg på ett sensuellt sätt. Dessutom har hon en integritet som känns skön i dagens mediehets, säger svenska illustratören och designern Lovisa Burfitt som gör t-shirts med Kate Moss-motiv.
– Det är ingen slump att alla skulle ha gummistövlar förra året, och minikjol i år, säger hon.
Andra trender Kate Moss gått i bräschen för är Ugg-boots, ballerinaskor, minihorts, väst, tighta jeans och Balenciagas Lariatväska.
Topshopkollektionen lanseras i maj och består förutom av runt 80 plagg också av skor, väskor och accessoarer.
– Inspiration hämtar hon i sin priva-ta garderob. Hon utgår från favoritplaggen. Känslan är en eklektisk blandning av vintage och nytt med rockiga jeans, denimshorts, småblommiga klänningar, minibikinis, skoluniformskavajer och golvsvepande partyklänningar, säger Nick Passmore på Topshop.
Förutom Moss och Passmore är stylisten Katy England, som bland annat arbetar med Alexander McQueen, också involverad i konceptet.
Tystlåtna Moss uttalar sig inte ofta i pressen men inför lanseringen av Topshopkollektionen har hon gjort ett undantag. Brittiska Vogue fick äran. I aprilnumret berättar hon bland annat att bilderna i tidningen är inspirerade av en bok om 70-talets diskopalats Studio 54 i New York.
– Bilderna är fina och Kate Moss ser som alltid snygg och modern ut, säger Pirjo Niemela.
Frågan är om 33-åriga Moss har lyckats översätta sin eftertraktade stilaura till konkreta plagg. Och om den nyligen återupptäckta streetiga attityden, med en mix av högt och lågt, som hon var med och formade som 16-åring i början av 90-talet hittar fram i kollektionen. Av branschens reaktion att döma gör den det.
Förutom på Topshop kommer Kates nya garderob nämligen också att säljas på tre av världens mest prestigefyllda modeadresser, som vanligtvis erbjuder plagg med betydligt fler nollor på prislappen. Modets übertempel Colette i Paris, 10 Corso Como i Milano och Barneys i New York har alla valt att köpa in kollektionen.
Utställningen Face of Fashion på National Portrait Gallery pågår till den 28 maj.
Kolla in henne på YouTube genom att klicka in dig på nedanstående adress!
//Charlotte
Källa: SvD nätupplaga 9 april 2007, YouTube
Kate Moss är, förutom en av världens mest kända och högst betalda modeller, en av vår tids största stilikoner. Nu är hon mer aktuell än någonsin, dels genom tidiga modebilder av henne i utställningen Face of Fashion, men framförallt som gästdesigner för klädkedjan Top Shop.
KollektionenKate Moss Topshop lanseras på
www.topshop.com
och i London-butiken den 1 maj, i Stockholm den 10 maj.
En gång, för länge, länge sedan i början av 1990-talet, publicerade det brittiska stilmagasinet The Face modereportaget The Third Summer of Love av den då oetablerade fotografen Corinne Day.
Bilderna av en tanig och osminkad Kate Moss med flätor och indianfjädrar i håret slog an en ny ton i modet. En realistisk antites till 80-talets glamour med välsvarvade supermodelldivor som Naomi Campbell, Linda Evangelista och Cindy Crawford.
– Mossbilderna blev symbolen för ett nytt, naturligare och vardagligare skönhetsideal, och Days befriande bilder påverkade hela branschen, säger stylisten Pirjo Niemela som gjorde sina första modeplåtningar i början av 90-talet.
Ett par år senare slog 18-åriga Moss igenom internationellt i Calvin Kleins erotiska kampanj för parfymen Obsession, plåtad av dåvarande pojkvännen Mario Sorrenti. Och 1993 publicerade brittiska Vogue ännu ett omvälvande reportage av Corinne Day med intima bilder av Kate Moss i en kal och ruffig lägenhet, som var hennes egen. Kontrasten mellan Days reportagelika realism och lyxtonen i resten av tidningen var påfallande.
Flera av de banbrytande Kate Moss-bilderna från 1990-talets början visas just nu i utställningen Face of Fashion på National Portrait Gallery i London.
Det har hänt en del i modet sedan dess. Modeller, trender och skönhetsideal har kommit och gått. Men Kate Moss består.
Nästan 20 år efter genombrottet i The Face är hon en av världens mest kända modeller. Och dessutom en av vår tids mesta stilikoner.
Det har spekulerats länge om hur och när Moss skulle kapitalisera på statusen som internationell stilikon. Nu är det dags. Hon har valt att lansera en kollektion tillsammans med brittiska modekedjan Topshop.
Ett smart drag. För trots att Moss är en av världens högst betalda modeller, trots att hon lever ett intensivt jetsetliv kantat av anorexiakontroverser, vilda partyn och drogskandaler och trots att hon avverkat en lång rad kända pojkvänner, från fotografen Mario Sorrenti, Johnny Depp och tidningen Dazed & Confuseds chefredaktör Jefferson Hack, pappa till 4-åriga dottern Lila Grace, till nuvarande pojkvännen Pete Doherty, ökänd frontman i indiebandet Babyshambles, har hon förbluffande nog genom åren lyckats behålla en air av den vardagliga, streetiga tjej som slog igenom i The Face. En tjej som passar i Topshopkläder.
Modebranschen älskar henne, hon hyllas inte bara av fotografer och stylister utan också av designer, konstnärer och tidningsmakare. Alexander McQueen projicerade nyligen en hologramversion av Moss på catwalken. Hon har varit gästredaktör för franska Vogue och inspirerat konstnärer som Lucian Freud, Gary Hume, Tracy Emin, Banksy och Marc Quinn.
– Hon har personlighet, är proffsig att jobba med och hon säljer, så enkelt är det. Annars skulle hon inte återkomma i reklamkampanjer år efter år, säger Pirjo Niemela.
Burberry, Agent Provocateur, Louis Vuitton, Versace, Rimmel och Longchamp är några av de senaste.
Dessutom har hon en unik känsla för stil.
– Hon har den där speciella utstrålningen, hon är snygg på ett sensuellt sätt. Dessutom har hon en integritet som känns skön i dagens mediehets, säger svenska illustratören och designern Lovisa Burfitt som gör t-shirts med Kate Moss-motiv.
– Det är ingen slump att alla skulle ha gummistövlar förra året, och minikjol i år, säger hon.
Andra trender Kate Moss gått i bräschen för är Ugg-boots, ballerinaskor, minihorts, väst, tighta jeans och Balenciagas Lariatväska.
Topshopkollektionen lanseras i maj och består förutom av runt 80 plagg också av skor, väskor och accessoarer.
– Inspiration hämtar hon i sin priva-ta garderob. Hon utgår från favoritplaggen. Känslan är en eklektisk blandning av vintage och nytt med rockiga jeans, denimshorts, småblommiga klänningar, minibikinis, skoluniformskavajer och golvsvepande partyklänningar, säger Nick Passmore på Topshop.
Förutom Moss och Passmore är stylisten Katy England, som bland annat arbetar med Alexander McQueen, också involverad i konceptet.
Tystlåtna Moss uttalar sig inte ofta i pressen men inför lanseringen av Topshopkollektionen har hon gjort ett undantag. Brittiska Vogue fick äran. I aprilnumret berättar hon bland annat att bilderna i tidningen är inspirerade av en bok om 70-talets diskopalats Studio 54 i New York.
– Bilderna är fina och Kate Moss ser som alltid snygg och modern ut, säger Pirjo Niemela.
Frågan är om 33-åriga Moss har lyckats översätta sin eftertraktade stilaura till konkreta plagg. Och om den nyligen återupptäckta streetiga attityden, med en mix av högt och lågt, som hon var med och formade som 16-åring i början av 90-talet hittar fram i kollektionen. Av branschens reaktion att döma gör den det.
Förutom på Topshop kommer Kates nya garderob nämligen också att säljas på tre av världens mest prestigefyllda modeadresser, som vanligtvis erbjuder plagg med betydligt fler nollor på prislappen. Modets übertempel Colette i Paris, 10 Corso Como i Milano och Barneys i New York har alla valt att köpa in kollektionen.
Utställningen Face of Fashion på National Portrait Gallery pågår till den 28 maj.
Kolla in henne på YouTube genom att klicka in dig på nedanstående adress!
//Charlotte
Källa: SvD nätupplaga 9 april 2007, YouTube
0 Comments:
Post a Comment
<< Home