Thursday, April 06, 2006

Men jobbet då?


Jag tänkte att nu när det har gått ungefär 8 veckor sedan jag började på jobbet att det kanske är dags att skriva lite mer om vad jag gör om dagarna (när jag inte frenetiskt försöker få i mig en "descent cup of kååffi" så klart:-)

Kontoret ser ni på bilden här bredvid. Jag har ungefär 15 minuter att köra från Sullivan Drive vilket är väldigt smidigt. Jag har inga köer à la Bergshamra heller så det är bara att gasa på!

Ja, jag är alltså något som heter Worldwide Marketing Director för en produktgrupp (suturer dvs nål och tråd). Det är inom samma division som jag var chef för i Skandinavien (Ethicon) och som jag har varit på under alla mina 12 år på Johnson & Johnson.

Vad det handlar om är att jag ska vara ansvarig för marknadsföringen av dessa produkter på global basis vad gäller bland annat positionering och segmentering (dvs vilka produkter ska vi fokusera på inom vilka områden) och varumärkesbyggande (dvs se till så att vi trummar in vårt budskap i kundernas huvuden så pass bra att det är oss de tänker på först när de ska sy en patient).

I jämförelse med vad jag gjorde tidigare där det var väldigt mycket:
1. Personalfrågor - ”OK så den här personen passar inte som säljare/säljchef. Hur löser vi det?”
2. Säljtaktik - ”Nu håller vi på att tappa den här kunden, vad ska vi konkret göra för att behålla den?"

...känns det här betydligt mer abstrakt och flummigt. Jag tror att en av de viktigaste nycklarna till framgång inom mitt nya jobb handlar om att inte låta jobbet bli just för flummigt utan att ha kontakt med ”riktigheten” dvs ständigt fråga sig om det här marknadsföringsverktyget funkar i en säljares hand.

Det som jag känner och tror kommer att bli den största utmaningen för mig är att gå från att ha ett rakt linjeansvar med mycket snabba beslut dagligen och jobba med folk som rapporterar till mig, till att jobba i stab, inte ha några som direkt rapporterar till mig, mala igenom ett stort företags byråkrati (och politik...) och behöva åstadkomma förändring genom att övertyga andra om det rätta med att fokusera på just ”mina” produkter.

Dock, jag är är här för att lära mig och komma utanför min så kallade ”comfort zone” och det är precis vad jag gör! Även om det är annorlunda är det väldigt kul och spännande. I och med mitt uppdrag som går ut på att vara här i två år och sedan åka tillbaka till Sverige, har jag dessutom den fördelen att jag kan lite grann observera allt från sidan; jag är inget direkt hot mot de andra inom organisationen (dvs jag konkurrerar inte med dem om framtida tjänster) vilket är väldigt bra och ger mig en bra inblick i saker och ting. Dessutom är det så att det är många som är duktiga på marknadsföring här men inte så många som har konkret säljerfarenhet så där har jag ett övertag!

Jag kommer att återkomma lite mer om observationer kring jobbet/kontoret vid något senare tillfälle.
/Johan

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

GRATTIS TILL KÖRKORTET! VI FÖLJEER NOGGRANT ERT STORA ÄVENTYR, MEN DET ÄR SOM VANLIGT SVÅRT MED SKRIVKUNNIGHETEN! HUR SOM - PÅ SÖNDAG ÅKER VI HOCKEYBUSSEN TILL KARLSTAD FÖR SATT SE FRÖLUNDA SPÖA DOM DÄR LILA SOM HALKADE TILL FINAL PÅ ETT BANANSKAL. JAG HEJAR PÅ FRÖLUNDU FÖRSTÅS. DET ÄR ETT LÖFTE TILL GUSTAV ATT BJUDA HONOM PÅ EN FINALMATCH OM VIF GICK DIT.

HA DET BRA I USA

MATS OCH DE ANDRA I HALLSBERG

07 April, 2006 01:38  
Blogger Family Bellander said...

Hej och tack för kommentaren! Jag följde faktiskt semifinalerna på web-radion. Hoppades innerligt att både Frölunda och Färjestad skulle få gå på pumpen och det såg ju onekligen "bra" ut ett tag. Tyvärr så blev det ju inte som jag ville...

Vem man ska hålla på i finalen vet jag inte - det känns ungefär som att välja mellan Aftonbladet eller Expressen: same shit, differnt package.
Ha en bra helg,

/J

07 April, 2006 08:24  

Post a Comment

<< Home