Friday, January 13, 2006

I USA igen...(Del 2)

Det är lite fascinerande det här med flytten över. Eftersom J&J är ett ganska stort företag (OBS! Ironi, vi är 130.000 anställda med en omsättning på ofattbara 45 miljarder dollar/år) finns det naturligvis en hel del rutiner och policies kring en flytt som denna. Jag var lite frustrerad i november eftersom jag inte fick några ordentliga svar på många av mina frågor. Det visades sig dock att HR (Human Resource) och övriga inte kunde göra någonting förrän min högsta chef (Capo di capo, chefernas chef) formellt hade satt sin signatur på ett papper. När han väl hade gjort det (efter att ha pratat med capo di capo tutti) hände saker må ni tro. Helt plötsligt svämmade min mailbox över med information om allt kring visum ansökningar, Social Security Number, skatteregler i USA, bidrag för flytten mm, mm.

Nu har jag i alla fall ett bankkonto (2 till och med) i Bank of America där eventuella sponsorer är välkomna att sätta in bidrag (för kontonummer, skicka ett mejl)! Med tanke på vilken enormt fin (och exklusiv/dyr) mataffär vi har i närheten, kommer våra matutgifter att gå upp betydligt! Ett kilo potatis kostar ca 18 kronor (det du Mats. Snacka om marginaler) och ett kilo parmesan (Reggiano) ca 280 kronor. Där fick ni genast lite tips på vad ni kan få köpa med er om/när ni kommer över.

Komma över ja. Henrik och Theres (bror och svägerska) är de första som har anmält sin ankomst (troligtvis påskhelgen). Vår resa till Aruba kommer att bli 18 - 23 maj så då kan vi inte ta emot gäster. Däremot helgen efter då det är Labor Day och måndagen den 29 maj är ledig.

Jag skriver detta i taxin på Route 78  på väg mot Newark och SK904 till Stockholm (flyga fredagen den 13 - tur att man inte är skrockfull!). Nu ska det bli skönt att komma hem till Sverige ett tag innan det är dags för det stora steget den 7 februari!

/J

0 Comments:

Post a Comment

<< Home